Із 14 липня набув чинності антиколекторський закон. Тепер колектори не мають права на багато дій, які вони вчиняли відносно боржника раніше. У програмі «Юридичні нюанси» із Ярославом Жукровським розповідаємо вам, як захистити себе, якщо вас «тероризують».
Вже зараз новий закон поставив колекторів у чітків рамки. Їхня діяльність чітко регламентована, тож тепер вони не мають права телефонувати вашим родичам чи знайомим, на роботу чи керівникові. Листи, які розсилають колекторські компанії, не повинні містити жодного грифу, який вказував би, що ви маєте борг. Телефонувати закон дозволяє лише двічі на день – та й то до 20:00.
Якщо колектори порушують хоча б одне із цих правил, ви можете скаржитись.
«Збираєте доказову базу, звертаєтесь до Нацбанку. І регулятор може позбаваити колекторську компанію ліцензію і виключити з реєстру, тобто цілком заборонити займатися колекторською діяльністю», – каже Ярослав Жукровський.
І наголошує, що докази – це основна умова. Просто так телефонувати на гарячу лінію не варто. Звернення має бути письмовим, містити роздруківки та аудіозаписи розмови, листи та будь-що, що доводить неправомірність дій колектора.
«Є дві статті Кримінального кодексу, яких бояться колектори: це 189 і 355. Ніхто не має права вас до чогось примушувати. Тож якщо вам телефонує колектор, то просто перепитайте, чи не хоче він прочитати ці статті, а вже після цього телефонувати вам», – пояснює юрист.
Крім Нацбанку, звертатися також можна до Уповноваженого з прав людини, адже колектори порушують ваше право на приватність. А ще – до поліції. Якщо згодом вам телефонують із відділку і кажуть, що не побачили підстав для відкриття справа, не полінуйтеся звернутись до слідчого судді. Це безкоштовно, проте в абсолютній більшості подібних справ такий крок змушує правоохоронців таки починати досудове розслідування.
Такий же алгоритм дій, якщо ви не боржник, а начебто поручитель боржника.
«Колектори не вникають у конкретні справи. Вони працюють за шаблоном. Усе це класичні схеми вибивання грошей. І разом з цим це глобальне шахрайство і вимагання», – підсумовує Жукровський.
І додає, що у судовій практиці є випадки, коли люди не лише доводили неправомірність дій колекторів, а й добивались морального відшкодування.